Vad skiljer en bra restaurang mot en dålig sådan? Det finns många olika skäl till varför vissa restauranger når högre höjder än andra. För många så handlar det om en sak och en sak endast: bra mat. Sanningen är emellertid den att det handlar om en helhet. Maten är viktigt, men den är långt ifrån allt.
Besöker du en restaurang så vill du också ha en upplevelse, du vill ha service och du vill känna att du lagt ner pengar på någonting som gjort skillnad. Många restauranger skulle må bra av att uppgradera sina kassasystem då det skulle innebära en ökad effektivitet – och i slutändan också leda till både nöjda och återkommande kunder.
Moderna kassasystem har så sakteliga börjat implementeras i restaurangbranschen och hittills har man sett enorma skillnader där både kunder och näringsidkare ger tummen upp.
Fördelar med moderna kassasystem
Den moderna människan är idag van vid att ta egna initiativ. I samband med att vi handlar så väljer vi exempelvis självbetjäning och scannar de varor vi vill ha innan vi smidigt betalar i en terminal där vi slipper köer. Detta typ av kassasystem är liknande det som idag erbjuds inom restaurangbranschen. Skillnaden ligger i att du inte får en scanner utan att du använder din mobiltelefon i vilken du – via en webbläsare – kan göra dina beställningar och sköta betalningen.
Du kan exempelvis välja både öppen- och stängd nota och du kan även göra beställning och betalning på väg till restaurangen och ha maten klar då du anländer. Detta typ av kassasystem ger fördelar för den som driver restaurangen som kan följa alla ordrar i realtid och som kan – beroende på hur det ser ut – anpassa menyerna med enkla knapptryck. Utöver detta så kan man även föreslå exempelvis vin som passar till maten och om någon beställer en öl så kan man – diskret och smakfullt – pusha för exempelvis chilinötter som en side dish.
Genom ett modernt kassasystem slipper man de irriterande flaskhalsar som stoppar flödet. Man får nöjda kunder som återkommer och man kan skapa en slimmad, effektiv organisation där alla har roligt på jobbet.